×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
کاخ فلاحتی ایلام ، شکوهی ماندگار از والیان پشتکوه

ایلام شهری با تاریخ بسیار قدیمی در غرب ایران است. در گذشته به سبب آنکه در دوران قاجار مقر تابستانی والی بود به لرستان پشتکوه شهرت داشت اما در سال ۱۳۰۷ به اسم ایلام تغییر نام داد. در ایلام بنای مهم و تاریخی قرار دارد که به ‌کاخ فلاحتی معروف است و به دستور والی غلامرضاخان در سال ۱۳۲۶ هجری قمری بنا نهاده شد. قبل از احداث کاخ، این زمین و اطراف آن باغ‌های پر از میوه و فضای فوق العاده دل نشینی داشت، اما امروزه هیچ اثری از باغ‌ها برجای نمانده است. در زمان حال به سبب قرارگیری کاخ در فضای سازمان جهاد کشاورزی، به کاخ کشاورزی هم مشهور است. اما هنوز که هنوز به نام سازنده خود کاخ فلاحتی شناخته می‌شود. کاخ فلاحتی در خیابان «آیت‌الله عبدالرحمن حیدری ایلامی» قرا گرفته است.

فلاحتی، کاخی زیبا و تاریخی در ایلام

 

تاریخچه کاخ

غلامرضا خان فیلی، پسر حسینقلی خان ابوقداره و والی لرستان پشتکوه در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود، او درسال ۱۲۸۱ قمری بالاگریوه یاغی را شکست داد و سرزمین آنان را فتح کرد و از سوی ناصرالدین شاه قاجار لقب فتح السلطان را دریافت کرد. در جریان جنگ جهانی اول منطقه پشتکوه از شر دشمنان در امان ماند و تحت مدیریت غلامرضاخان والی نظم خود را از دست نداد، در حالی که سایر نواحی غرب ایران دچار ویرانی شدند.

فلاحتی، کاخی زیبا و تاریخی در ایلام

 

معماری کاخ

کاخ فلاحتی ۸۱۰ متر مربع مساحت دارد. نقشه درونی کاخ به صورت دو اتاق تو در تو در کنار و هالی بزرگ در میان آن است. در قسمت جلوی هال ایوانی قرار دارد که در اتاق‌ها و هال به سمت آن گشوده می‌شود. از دو سمت، اتاق‌ها به صورت چند ضلعی‌های منتظم است و فضایی را شکل دادند که از آن برای ساخت تراس استفاده شده است. در ساخت این بنا مصالحی مانند چوب، گچ و ورق گالوانیزه و آجر بکار رفته است  و کف کاخ نیز تماما آجر فرش شده است. این بنا دارای پنج اتاق و یک ایوان مستطیل شکل است.

در ادامه تصاویر دیگری از این کاخ را باهم تماشا می‌کنیم. شما پیش‌تر این کاخ را از نزدیک دیده‌اید؟

فلاحتی، کاخی زیبا و تاریخی در ایلام

فلاحتی، کاخی زیبا و تاریخی در ایلام

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false