×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
فشار تکنولوژی؛ خروج سلبریتی‌های مشهور از فضای مجازی

خروج سلبریتی‌های مشهور از شبکه های اجتماعی | طبق گزارش سینمادیلی، در سال‌های گذشته بسیاری از افراد مشهور پس از حضور در شبکه های اجتماعی و آسیب‌های روانی ناشی از آن، از این شبکه‌ها دوری جسته‌اند. جدیدترین عضو این گروه بازیگر نقش “اسپایدرمن” است که در پستی اعلام کرده از اینستاگرام و توئیتر کناره گرفته است؛ به دلیل اینکه این فضاها بیش از حد تحریک‌آمیز هستند و وقتی نظرات دیگران را راجع به خودش می‌خواند، سرگیجه می‌گیرد و این در نهایت برای سلامت روان اون مخرب است.
جونا هیل هم با انتشار نامه‌ای، حساب اینستاگرام خود را حذف کرد و گفت: بیش از ۲۰ سال با حمله‌های استرسی و عصبی درگیر بوده و تبلیغ فیلم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، این مسئله را تشدید کرده است.
تام هنکس هم اخیراً در گفتگویی با نیویورک تایمز گفت: از توئیتر کناره گرفته است. هنکس معروف بود که عکس‌های عجیبی از وسایل جامانده و گمشده مثل جوراب یا کفش رهاشده در خیابان را به اشتراک می‌گذاشت که واکنش‌های عجیبی می‌گرفت: «من پستی مسخره مانند “اینم یک جفت کفش که در وسط خیابان دیدم” می‌گذاشتم و سومین نظر مثلا این بود: “گوربابات، هنکس.” نمی‌دانم بخواهم این صفحه را با آن مرد به اشتراک بگذارم یا نه. نظر سوم این است که “گم شو، کمونیست دوستدار اوباما.” خب من نیازی به استفاده از این شبکه مجازی ندارم». هنکس همچنین این حرکت را تمرینی توخالی دانست؛ چون او به توجه بیشتر بقیه انسان‌ها احتیاجی ندارد.

شبکه های اجتماعی

در سال‌های گذشته افراد متعددی از افراد مشهور یا آگاهانه وارد شبکه های اجتماعی نشدند و یا از آن کناره‌گیری کردند. در کنار افرادی مثل هنکس،هالند و هیل، بازیگران و خواننده‌هایی مثل میلی بابی براون، جاستین بیبر، لیزو، مایلی سایروس، پیت دیویدسون، مگان مارکل، دیزی ریدلی، تیلور سوئیفت و سلنا گومز به دلایل مختلف از جمله فضای مسموم پلتفرم‌های اجتماعی، آن‌ها را ترک کرده‌اند.».
مدت‌های طولانی است که جامعه ایرانی به بی‌فرهنگی، پرخاشگری و کارهای ضد ارزشی در فضای مجازی متهم است و عده‌ای در داخل هم‌نوا با دشمنان خارجی در صدد هستند برای اینکه ناکارآمدی فرهنگی را به نظام نسبت دهند و بر این طبل می‌کوبند که کامنت‌ها و توهین‌ها را ببینید! حال آن که این موارد اصلا و ابدا محدود و محصور در ایران نیست؛ بلکه این از آفت‌های تکنولوژی و بسترهای فضای مجازی است و در هر کجای دنیا نیز دیده می‌شود؛ چون بخش جدایی‌ناپذیر تکنولوژی امروز است.
وقتی پلتفرمی مانند توئیتر اساسا ساختار ذاتی‌اش بر اظهارنظر بنا شده، معلوم است با انواع گوناگون انسان‌ها در تمام سطوح اخلاقی و فرهنگی مواجهه خواهد داشت.
حالا این که تجلی ادبیات و رفتارهای زننده و ضدفرهنگی بیشتر است، مختص به ایران نیست؛ بلکه در تمام  جهان در سطحی است که سوپراستارهایی مانند تام هنکس را که می‌توانند درآمد هنگفتی از این فضا داشته باشند، فراری می‌دهد.
حتی نسل جوان‌تر از سلبریتی‌های آمریکایی نظیر جاستین بیبر، سلنا گومز و تام هالند -که شهرت و آوازه‌شان سرتاسر جهان را پر کرده- هم نتوانستد بار فشارها، توهین‌ها و تخریب‌ها را تحمل کنند.

در این که شبکه های اجتماعی باید قانون‌های کنترلی داشته باشد شکی نیست؛ ولی نسبت دادن رفتار بعضی از کاربران موجود در این فضا و ربط دادنش به سیاست‌های فرهنگی نظام برای تخریب و تضعیف، ابداً نشان از نقد و دلسوزی ندارد؛ بلکه بهره‌برداری سیاسی است.

منبع خبر :
true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false