×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
عید نوروز؛ فرصتی برای تامل

همان گونه که عید نوروز، فرصت تحول را به طبیعتِ دنیا می دهد؛ فرصتی را هم به ما انسان ها برای تامل می دهد که خود را برای آخرت متحول کنیم.

 

خدای بزرگ در کلام جاودانش می فرماید: «وَ اللَّهُ الَّذی أَرْسَلَ الرِّیاحَ فَتُثیرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى‏ بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها کَذلِکَ النُّشُورُ؛ خداوند کسى است که بادها را فرستاد تا ابرهایى را به حرکت درآورند؛ سپس ما این ابرها را به سوى زمین مرده‏ اى راندیم و به وسیله آن، زمین را پس از مردنش زنده مى ‏کنیم؛ رستاخیز نیز همین گونه است.»[۱]

این آیه به الفاط گوناگون چندین بار در قرآن آمده است و ما انسان ها را متوجه آخرت می کند. بنابراین پیام آیه این می شود؛ همان گونه که  فصل بهار رستاخیز طبیعت است و زمین پس از سرمای زمستان، دوباره لباس سبز بر تن می کند؛ ما انسان ها نیز پس از مردن و خاک شدن، دوباره زنده می شویم و زندگی را از سر می گیریم. با این تفاوت که این بار به زندگی طبیعی و روزمره خود ادامه نمی دهیم بلکه باید طبق کارکرد اعمال خود، به بهشت، و یا خدای ناکرده جهنم برویم. خداوند همه مسلمانان را یاری کند که انشاءالله در آن روز روسفید باشند.

نکته مهم: چه بسا کسانی در صدر اسلام به حضور پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) رسیده باشند و گفته باشند که قیامت را  برای ما محسوس کن (یک مثال از قیامت بزن) و پیامبر رحمت نیز این گونه آیات را برای آن ها خوانده باشد و آن ها مسلمان شده باشند. در حال حاضر نیز ممکن است کسانی با همین استدلال آیات (تشبیه قیامت به بهار) مسلمان شده باشند. خدا نکند ما که مسلمانیم در روز رستاخیز دنیا، از آن ها که با این گونه آیات مسلمان می شوند؛ جایگاه کمتری داشته باشیم.

پی نوشت

۱ـــ فاطر/۹

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false