×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
شهیدی که پس از ۱۱ سال به آغوش خانواده بازگشت

شهید محمدرضا صالحان یکی از شهدای انقلاب اسلامی بود که از همان سنین نوجوانی در جبهه های نبرد حق علیه باطل در مقابل دشمن بعثی جنگید تا به فیض شهادت نائل شد.

به گزارش ایلام بیدار ، آن روزها نام و نان بهایی نداشت و آنچه میدان دار بود، قیام بود و عروج. آن روزها ماندن بی معنا بود و مردن در بستر، ننگی بزرگ. آن روزها شهادت، شاهراهی به وسعت افق داشت. آن روزها فاصله خاک تا افلاک و کویر تا بهشت، یک میدان مین بود. خاکریزها، بوی بهشتِ مردانی را گرفته بود که سر به سر، تن به مرگ می سپردند تا مبادا وجبی از کیان دین و وطن، به دست کفتاران حریص و متجاوز بیفتد؛ چرا که دفاع مقدس، رساترین واژه در قاموس ایستادگی این ملّت قهرمان است. مردان این دیار در پی تجاوز کفتار صفتان ننگ و نفرین، در هفت شهر عشق، هشت بهار، آزادگی را پیمودند و حماسه آفریدند.

جنگی نابرابر در شرایطی به ایران تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی بویژه آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح ‌های وابسته به غرب و شرق، با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیری‌های نظامی در صدد تضعیف نظام بودند و نیروهای نظامی نیز به خاطر تبعات قهری انقلاب، هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند.

دراین شرایط بود که رزمندگان اسلام احساس وظیفه کرده وبا هرآنچه که داشتند پا به میدان گذاشتند وبا تمام وجودشان دشمن را از دستیابی به اهداف شومش ناکام گذاشتند.

عملیات والفجر۱۰ با رمز یا محمد ‌ابن‌ عبدالله(ص) در ۲۳ اسفند ۱۳۶۶ به منزله ی عملیات اصلی سالانه ی جمهوری اسلامی ایران در ارتفاعات و زمین‌های غرب دریاچه ی دربندیخان موسوم به دشت زور انجام شد. این در حالی بود که ارتش عراق می پنداشت ایران همچنان در جبهه‌های جنوب عملیات خواهد کرد و بر این اساس برنامه ‌ریزی کرده بود. سرعت اجرای عملیات، دسترسی سریع یگان‌ها به اهداف، غافل‌گیری دشمن و عقب ماندن از اهدافش سبب شد منطقه ای به وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع (شامل ۳ شهر و بالغ بر ۷۰ روستا ابتدا محاصره و سپس تصرف شود.

یکی از کسانی که دراین عملیات حضور داشت شهید محمدرضا صالحان بود که به عضویت لشکر ۱۱ امیرالمومنین در آمد و نبرد با متجاوزان بعثی پرداخت تا آنکه سرانجام در بسیت سومین روز از اسفند ماه سال۱۳۶۶ در منطقه شاخ شمیران به شهادت رسید

شهید محمدرضا صالحان در اولین روز از اسفند ماه سال ۱۳۴۸ در روستای زنجیره علیا بخش چرداول شهرستان چرداول دیده به جهان گشود.

 وی تحصیلات خود را تا سال سوم دبیرستان ادامه داد اما با شروع جنگ تحمیلی بنا به احساس تکلیف شرعی و لبیک به ندای رهبر کبیر انقلاب تحصیلات خود را رها کرد وبا آن که نوجوان بود  وعده ای مخالف حضور او در جبهه لودند امم به عنوان نیروی بسیجی به عضویت لشکر ۱۱ امیرالمومنین در آمد و نبرد با متجاوزان بعثی پرداخت.

درتاریخ۸/۹/۶۶عازم جبهه های حق علیه باطل شدوبه جمع لشکرپیروزومقتدر۱۱حضرت امیر(ع)در گردان ۵۰۲پیوست ودرعملیات والفجر۱۰در قله های سربه فلک کشیده شاخ شمیران در تاریخ۲۳/۱۲/۶۶ به درجه رفیع شهادت نائل گردیدوبعد از گذشت ۱۱ سال و۱۰ ماه ۲۸ روز پیکرمقدس او توسط گروه تجسس قرارگاه نجف تحویل خانواده اش گردیدودرمزارشهدای زنجیره علیابه خاک سپرده شد.

خلاصه ای از وصیت نامه شهید:

به پدرومادرم سفارش می نمایم که اگرمن شهید شدم آنها را به صبروشکیبایی دعوت می نمایم وازخانواده ام می خواهم که امام را دعا کنندوپشتیبان ولایت فقیه باشیدوماشهادت را ازحسین بن علی(ع)آموخته ایم وبه آن وفاداریم وجزء افتخارات خود می دانیم.

خلاصه ای از خصوصیات اخلاقی شهید

اوفردی خوشرو٬خوش اخلاق٬مومن ومعتقد به انجام واجبات دینی واسلام بود وبادوستان وهم کلاسان خود بسیارمتواضع بود ودرمجالس دینی ومذهبی شرکت فعال داشت وبه خانواده وپدرومادراحترام زیادی می گذاشت.

خاطرات شهید محمدرضا صالحان

پدر شهید صالحان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در مرخصی آخر هنگامی که موهای خویش را مرتب می کرد مادرش علت را پرسید اضهار میداشت که مادرم برای نوروز شهادت خویش را به تو تحویل خواهم داد.

همچنین برادر شهید دراین باره به خبرنگار ما گفت: قبل از جبهه رفتن یکی از آشنایان برای ایشان کبک گرفته بودند طوری ار کبک مراقبت می کردند که بدون قفس هم در خانه زندگی می کرد در آخرین مرخصی قفس کبک را روی دوشش گذاشت وآنرا در کوههای اطراف رها نمودند.

آری مردان روزگار این چنین می آیند وبارخود را می بندند ومی روند گویی از اولش هم به این دنیا دل خوشی نداشتند واز اولش هم به آسمانی شدن فکر می کردند.

منبع خبر : ایلام بیدار
true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false