×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
شعاری تعیین کننده که در سایه همت و اراده محقق می شود

بدون شک داشتن اراده و همت در هر کاری تعیین کننده است و حتی می تواند کمبود امکانات را جبران کند. داشتن همت و اراده در سال جهش تولید، نکته تعیین کننده ای است که می تواند بر تحریم ها و تهدیدات اقتصادی دشمن غلبه کند. این اراده و همت، همان شعار «ما می توانیم» است.

 

حضرت علی(علیه السلام) در مورد ارزش همت می فرماید: «الْمَرْءُ بِهِمَّتِهِ لَا بِقُنْیَتِه؛ ارزش انسان به همت اوست ، نه به ثروت او.»[۱] حقیقت این است که اگر همت و اراده نباشد؛ حتی اگر ثروتمندتری فرد باشد؛ به جایی نمی رسد.

باید مدیران اقتصادی کشور ما، همت خود را بیشتر به  کار اندازند و شعار ما می توانیم را سرلوحه کار خود قرار دهند. کشور ما در طی سالیان اخیر در زمینه پارک های علم و فناوری، توفیقات قابل قبولی داشته است. بدون شک این توفیقات در وهله اول بامید خدا و در  وهله بعد در سایه همت و اراده، حاصل شده است. توفیقاتی که با مداومت و جدیت، و حتی در شرایط تحریمی حاصل گردیده است. «قَلِیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ أَرْجَى مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْه؛ کار اندک ، که بر آن مداومت ورزی ، از کار بسیار که از آن خسته شوی ، امیدوار کننده تر است.»[۲]

پیام حدیث فوق مولی الموحدین علی(علیه السلام) برای اقتصاد ما این است که گر چه ممکن است توفیقات ما در ابتدا کم باشد؛ اما تفکر «ما می توانیم» را تقویت می کند. تفکری که متاسفانه برخی مدیران اقتصادی، شاید کمتر به آن اعتقاد داشته باشند.

جدا از قدرت نظامی و دفاعی که با تفکر «ما می توانیم» حاصل شد؛ در بحث های اقتصادی مثل نانو و سلول های بنیادی و… توفیقات زیادی داشتیم. شاید این توفیقات در ابتدا اندک بوده است؛ اما به مرور زمان و با مداومت و جدیت و همت، کشور ما در آن بخش ها در جهان نام آور شد.

باید برای جهش تولید، همت و مداومت اقتصادی داشته باشیم.

 

پی نوشت

۱ــ تصنیف غرر الحکم و درر الکلم‏، سال چاپ: ۱۳۶۶ ش‏، ص۴۴۷٫

۲ــ بحار الأنوار (ط – بیروت) / ج‏۶۸ / ۲۱۸

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false