×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شاد منظور از کثرت در این دعا، کثرت جمعیت باشد

در دعای افتتاح که مستحب است در شب های ماه رمضان خوانده شود؛ بعد از سلام بر معصومین(علیهم السلام) و وجود مقدس حضرت حجت(علیه السلام)، از خدا می خواهیم که قلت و کمی ما را با وجود او به کثرت تبدیل کند. «و کثر به‏ قلتنا؛ و کمی ما را به وسیله او فزون کن.»( المصباح للکفعمی (جنه الأمان الواقیه) / / ۵۸۱ ). می توان برداشت کرد که این کثرت، کثرت جمعیت است.

تبدیل شدن قلت شیعان به کثرت و فزونی، به وسیله صاحب الزمان(علیه السلام) طبعا یا به معجزه است یا به طور طبیعی. یعنی امام مهدی(علیه السلام) با جمعی از فرشتگان به کمک شیعیان بیایند و آنها را کمک کنند و نظایر آن.

 

یا باید این دیدگاه فوق را رها کرد و دیدگاه طبیعی تری را قبول کرد. یعنی آن حضرت به وسیله مردمان دنیا(که مسلمان شده اند) به کمک شیعیان بیایند.

می توان برداشت دیگری هم داشت و این که باید شیعیان به فکر ازدیاد نسل خود باشند تا در زمان ظهور حضرتش، کثرت عظیمی از شیعیان در رکابش باشند. باید دانست که آن حضرت هم مانند جدش(پیامبر رحمت) بر روی ازدیاد نسل نظر دارد. «تَنَاکَحُوا تَنَاسَلُوا تَکْثُرُوا فَإِنِّی أُبَاهِی بِکُمُ الْأُمَمَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ لَوْ بِالسِّقْط؛ ازدواج کنید تا نسل شما فزونی گیرد، همانا من در روز قیامت حتی به فرزندان سقط شده شما به دیگر امت‌ها افتخار می کنم.( جامع الاخبار شعیری ص۱۰۱

ما باید بدانیم که طبق سنت های خدا، ما باید وظیفه خود را انجام دهیم تا خدا و ولی او نیز وظیفه خود را انجام دهند.

 

کثرت جمعیت یک راهبرد ملی و دینی است

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false