×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شادی عید، به شرط ها و شروط ها

در بهار،  طبیعت دست به تحول و جنب و جوش می زند. ما از این جنب و جوش(سرسبز شدن)به شادی تعبیر می کنیم. به عبارت دیگر، طبیعت سرسبز و مفرح بخش خواهد شد. ملت ما نیز همراه با شادی طبیعت، شاد خواهد شد. اما این شاد بودن، باید طبق فرهنگ اسلامی باشد.

یکی از مصادیق شاد بودن ملت ما،  دید و بازدیدهای نوروزی است که البته امسال کمتر شده است. این دید و بازدیدها و اهتمام به صل رحم، ریشه در احادیث اهل بیت(علیهم السلام) دارد.  چنان که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در این باره می فرماید: «إِنْ قَدَرْتُمْ کُلَّ یَوْمٍ یَعْنِی تَهَادَوْا وَ تَوَاصَلُوا فِی اللَّهِ؛ اگر می‏ توانید هر روز را نوروز کنید ؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.»[۱] اگر چه در این حدیث، اشاره ای به شاد بودن در نوروز نشده اما طبعا هدیه دادن به هم و به دیدار هم رفتن با شاد بودن و خوشی همراه است. زیرا که مسلم است وقتی انسان به دیدار دوستان و خویشان و والدین خود می رود، خوشحال و خندان است.

نکته: در حدیث فوق اشاره شده است که پیوند شما به خاطر خدا باشد. این نکته مهم باعث می شود که شادی ملت ما در راستای عمل به این حدیث گرانسنگ از امام رضا(علیه السلام) باشد: «یا بن شبیب ، إن سرک أن تکون معنا فی الدرجات العلى من الجنان، فاحزن لحزننا وافرح لفرحنا؛ اگر دوست داری که ما در بهشت همراه ما باشی ، به هنگام حزن ما ، اندوهگین باش و به وقت شادمانی ما شاد باش.»[۲]

 

مثلا عید امسال مصادف با شهادت امام کاظم(علیه السلام) بود. در اینجا نباید انسان مسلمان به بهانه شادی عید؛ حرمت شهادت ایشان را بجا نیاورد. الحمدالله ملت فهیم ما این حرمت را بجا آوردند.

خلاصه سخن این که؛ نوروز و بهار، فرصت شادی ملت ماست؛ اما این شادی باید در راستای حرمت نگهداشتن شهادت ائمه(علیهم السلام) باشد.

پی نوشت

 

۱ـــ دعائم الإسلام ، ج ۲ ، ص۳۲۶

 

۲ــ امالی صدوق، ص۱۳۰

 

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false