×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
سفری خاطره انگیز به تنگه کافرین ایلام

تنگه کافرین (کافری) یا تنگه شداد در جنوب غربی ایران، استان ایلام، نزدیک مرز استان لرستان، شهرستان بدره، ۱۵ کیلومتری شمال شهر بدره، در میان رشته کوه های زاگرس، دامنه شمالی کبیر کوه، ورودی سد سیمره، در مسیر شهر ایلام به دره شهر، به مختصات E46, 59.518 و N33, 22.316 و ارتفاع حدود ۶۸۵ متر از سطح دریا واقع است.

تنگه کافرین (کافری) دارای مناطق بکر طبیعی و آثار تاریخی مهمی است که یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد را پدید آورده است. تنگه کافرین به نام های تنگه شداد و یا تنگه کافری نیز شهرت دارد. وجود مناطق کوهستانی کبیرکوه، دینارکوه و مانشت، تنگه زیبای کافرین را با چشم انداز بسیار زیبا از رودخانه و سد سیمره بوجود آورده است.

آب های جاری درون تنگه کافرین از کوه های بلند و سر به فلک کشیده کبیرکوه سرچشمه می گیرند که این رودخانه پس از عبور از تنگه کافرین به رودخانه سیمره و دریاچه پشت سد آن می ریزد. در مسیر و اطراف تنگه نیز چندین چشمه وجود دارد. رود پر آب سیمره در بخش اعظمی از مسیر خود خط مرزی دو استان ایلام و لرستان را شکل می دهد و در نزدیک تنگه کافرین به دریاچه پشت سد سیمره می ریزد.

طول تنگه حدود دو کیلومتر است. در یک کیلومتری ورودی تنگه برکه آب زمزم قرار دارد. همچنین زیارتگاه جابر نصاری (ع) در این منطقه از دیگر جاذبه های گردشگری منطقه به شمار می آید. جنگل های وسیع بلوط، گونه های متنوع جانوری مانند سنجاب ایرانی و پرندگان آبزی و کنار آبزی از دیگر جاذبه های طبیعی گردشگری این تنگه هستند.

آثاری از معماری صخره ای دوران پیش از تاریخ در این دره به چشم می خورد که نشان از قدمت و اهمیت دره دارد. کاوش های باستان شناسی در این منطقه، قدمت زندگی در این محل را به حدود سه هزار سال پیش از میلاد و عصر مفرغ تا اوایل عصر آهن باز می گرداند. گورستان چمپایی از بقایای زندگی در عصر مفرغ به جای مانده است. غار شداد نیز از آثار تاریخی تنگه کافرین محسوب می شود. آثاری نیز از دوران ساسانیان در این منطقه کشف شده است که بخش هایی از آن به زیر آب رفته و آسیب دیده اند.

شهرستان بدره بیش از سی اثر ثبت ملی و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی دارد که در سفر به این منطقه می توانید از آن ها بازدبد نمایید. از جمله تنگه رازیانه، دره کلم، تنگه زرانکوش، آثار تاریخی دربند، روستای زید، دریاچه سد سیمره، آثار تاریخی و طبیعی پشته ارشت، پشته الویزان، امامزاده پیر محمد و امامزاده زید ابن حمزه. اهالی منطقه غالبا از اقوام کرد و لر می باشند. تنگه کافرین، رودخانه سیمره و دریاچه پشت سد سیمره برای علاقمندان به طبیعت گردی، پرنده نگری، ماهیگیری، قایقرانی و ورزش های آبی مناسب است.

معمولا در ورودی تنگه کافرین قایق هایی برای ارائه خدمات قایقرانی به گردشگران حضور دارند. پیشنهاد می شود، بویژه در اوایل فصل بهار از این جاذبه طبیعی گردشگری بازدید نمایید و از مناظر و طبیعت زیبای منطقه بهره مند شوید.

منابع:

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false