×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
روایتی از نقش لشکر حاج قاسم سلیمانی در آزادسازی مهران

ایسنا/ایلام خدابخش داودی نصر، فرمانده گروهان مهندسی رزمی و فرمانده مخابرات گردان در دوران دفاع مقدس در یادداشتی اختصاصی که برای ایسنا، ارسال کرده است ، نقش لشکر ۴۱ ثارالله را در آزادسازی مهران از چنگال رژیم بعثی را توصیف کرده  است.

شرایط خاص جنگ و حساسیت و ظرافت مقوله مهندسی رزمی باعث شد تا این وظیفه خطیر و سنگین به جهادگران جهاد سازندگی سپرده شود و بدین ترتیب جهاد سازندگی به عنوان ضلع سوم جنگ  در کنار ارتش و سپاه قرار گرفت.
با سپردن این وظیفه مهم خیلی زود سازمان دوم جهاد سازندگی در قالب ۵ قرارگاه و ۴۵ گردان مهندسی رزمی استانی شکل گرفت و  گردانهای مهندسی رزمی استان ها گردان مهندسی رزمی ۱۷ نبی اکرم جهاد سازندگی استان با ۳ گروهان فعالیت عملیاتی خود را در طول جبهه های نبرد از شنال غرب تا جنوب آغاز کرد.
با تصمیم فرماندهان عالی نظامی پشتیبانی مهندسی رزمی و ایجاد استحکامات نظامی لشکرهای عملیاتی سپاه پاسداران به گردان های جهاد سازندگی محول شد.
کار و تلاش بی نظیر  جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس  همانند سازندگی روستاها تا جایی پیش رفت که امام راحل با نام با مسمای سنگرسازان بی سنگر  جهادگران را مورد تفقد قرار دادند.
در میان سال های دفاع مقدس سال ۱۳۶۵ برای جهادگران استان ایلام معنا و مفهوم دیگری دارد، سالی که در تیرماه آن عملیات پیروز کربلای یک به وقوع پیوست.
در این سال به فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر آزادسازی سریع مهران ، فرماندهان نظامی تصمیم به اجرای عملیات گرفتند و عملیات کربلای یک را طراحی و گردان مهندسی رزمی جهاد سازندگی ایلام را به عنوان پشتیبان لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار بی نظیر جبهه ها حاج قاسم سلیمانی تعیین گردید. سخت ترین و حساس ترین محور عملیات یعنی ارتفاعات ارتفاعات و تپه های قلاویزان با قوی ترین دژها و استحکامات دشمن برای این لشکر در نظر گرفته شد.اجرای عملیات  و به ویژه فعالیت های مهندسی رزمی بر روی ارتفاعات کار بسیار سخت و پیچیده ای است، خاکریزها نمی توانستند خیلی طویل باشند، بالاجبار بایستی به صورت متوالی و منقطع  ایجاد می شدند.
از طرفی سرعت عمل رزمندگان شجاع لشکر ۴۱ و استقرار کوتاه مدت آن درپشت خاکریزها تلاش گردان ما را مضاعف کرده بود. دفاع در ورای خاکریزها و روحیه شهادت طلبی و رویارویی مستقیم با تانک ها و نفربرهای دشمن از ویژگی های رزمندگان این لشکر بود.
از نکات دیدنی و حماسی این عملیات رویارویی مستقیم افراد آر. پی. جی زن با ادوات نظامی دشمن در نقاط هموار بود که منجر به خلق صحنه هایی زیبا می شد. در یک طرف ایثار و شهادت و در طرف دیگر عقب نشینی ذلیلانه و هلاکت به خوبی قابل مشاهده اما در عین حال وصف ناشدنی بود.
استحکامات دشمن یکی پس از دیگری در هم شکسته شد و در مدت زمانی کمتر از زمان پیش بینی شده در عملیات کربلای ۱، مهران مظلوم از چنگال دژخیمان بعثی آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی بازگشت و با این فرموده امام راحل (ره) که “مهران را هم خدا آزاد کرد” خستگی از تن و جان رزمندگان زدوده شد. فتح مهران به عنوان یک افتخار جاودان برای حاج قاسم سلیمانی و لشکر پیروزش ثبت شد و افتخار همراهی و همرزمی گردان ۱۷ نبی اکرم (ص) با آن سردار تمام نشدنی و لشکر کم نظیرش نیز برای ما به یادگار ماند، باشد که روز جزا مورد شفاعت آن مرد پاکباخته و صالح قرار گیریم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false