×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
دنیای غرب این نوع سبک زندگی را هدف قرار داه است

یکی از نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم خود به آن اشاره کردند؛ موضوع سبک زندگی، و تلاش برای مقابله با سبک زندگی غربی است. یکی از وجوه سبک زندگی که ما ایرانی ها خیلی به آن اهمیت می دهیم؛ صله رحم است.

به جرات می توان گفت که یکی از مولفه های فرهنگی ما همین موضوع صله رحم است. به طوری که اگر یک گردشگر و مسافر خارجی به ایران بیاید، از اولین نکاتی که به آن برخورد می کند، خوی مهربانی ایرانیان است که این مهربانی و خونگرم بودن نتیجه روابط گرم ایرانیان با هم(صله رحم) است.

دنیای غرب به واسطه فرهنگ منحط و مبتذل آن، بیشترین تاکید خود را بر منفعت طلبی شخصی قرار داده است. بنابراین روابط محکمی بین اعضای خانواده ها وجود ندارد و هر کسی به فکر منفعت خود و لذایذ خود است. دشمنان اسلام در تلاشند همین فرهنگ منحط را جایگزین فرهنگ عالی صله رحم کنند. آنها با تخریب خانواده(روابط خارج از خانواده در قالب فیلم و طنز و…) تخریب صله رحم را نیز در سر می پرورانند. به عبارت دیگر آنها یک تیر و دو نشان می زنند؛ هم خانواده را تخریب می کنند و هم صله رحم.

با رواج سبک زندگی غربی در این زمینه آسیب هایی دیگری هم متوجه جامعه اسلامی خواهد شد. زیرا که صله رحم به نوبه خود آثار ارزشمند دیگری دارد مثل کمک کردن خانواده ها به هم، احترام گذاشتن به بزرگتر و غیره.

ما در فرهنگ اسلامی خود داریم که کمک های خود(زکات و خمس و…) را اول به فقرای فامیل و خویشاوند بدهید.

حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «زَکوهُ الیَسارِ بِرُّ الجیرانِ وَ صِلَهُ الاَرحامِ؛ زکاتِ رفاه، نیکى با همسایگان و صله رحم است.»[۱] اگر ما سبک زندگی خود را از پیشوایان خود نگیریم؛ در دامان فرهنگ مادی غرب می افتیم که؛ هر که پولدارتر، احترامش بیشتر…

متاسفانه با رواج سبک زندگی مادی غربی، می بینی شخص ثروتمندی هست که سال ها از همسایه خود و فامیل خود خبر ندارد(نکند آنها از این پولی بخواهند)؛ فقط موقعی که ضامن برای بانک می خواهد و یا نیرو برای اسباب کشی منزل می خواهد به یاد همسایه و فامیلش می افتد.

خدا  عاقبت ما را به خیر کند.

پی نوشت

۱ــ شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج۴، ص۱۰۶،

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false