×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
در ماه رمضان، توانگر باید حق انفاق را به جا آورد

ماه رمضان ماه صدقه و انفاق است. اگر چه در پرداخت صدقه، کیفیت عمل مهم است؛ اما طبعا باید کسی که توان مالی بیشتری دارد انفاق بیشتری از نظر کمیت داشته باشد. مخصوصا در ماه رمضان امسال که رزمایش مواسات مومنانه در حال برگزاری است.

بدون شک هر امری، برای خود قدری دارد. همان طور که فرمود: «الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَ‏ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِه‏؛ کسانى که کتاب آسمانى به آنها داده ‏ایم [یهود و نصارى‏] آن را چنان که شایسته آن است مى‏ خوانند؛ آنها به پیامبر اسلام ایمان مى‏ آورند.»(بقره/۱۲۱)

بنا بر این آیه، اگر یهود و نصاری قدر تلاوت کتاب خود را بجا آورند؛ لازمه اش ایمان آوردن به پیامبر اسلام است. زیرا کتاب های آنها به آمدن پیامبر بشارت داده بود. در قضیه پرداخت انفاق نیز چنین است. باید انسانی که خدا توانایی مالی بیشتری به او داده است، حق آن را به اندازه توان خود بجا بیاورد. تا اندازه شکر او به درگاه خدا شناخته شود.

خوش به حال کسانی که در این ماه رحمت، حق توانایی مالی خود را ادا می کنند و اسبابی می شوند برای رفع گرفتاری مردم. همان گونه که در ادعیه ماه رمضان می خوانیم: « اللهم‏ اشف‏ کل‏ مریض‏ …اللهم اقض عنا الدین و أغننا من الفقر»(لمصباح للکفعمی (جنه الأمان الواقیه) / / ۶۱۸ ).

خیلی از افراد، در ماه رمضان امسال به خاطر کرونا، درگیر بیماری و آسیب های دیگر هستند. این موضوع می تواند زمینه برای انفاق باشد. انفاقی که توانگران مومن، باید سهم بیشتری را در این نقش ایفا کنند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false