×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
توافق را نقض می‌کنی و می‌خواهی از حریم اردن هم عبور کنی؟

پس از انتشار اخباری درباره جلوگیری از ورود ولی‌عهد اردن به مسجد الاقصی و همزمانی این اقدام با لغو سفر نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی به امارات، وزیر امورخارجه اردن علت لغو سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رسما توضیح داد.

به گزارش ایلام بیدار ، «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن، شامگاه روز (جمعه)، در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» اخبار منتشر شده درباره علت لغو سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات را اعلام کرد.

روز پنجشنبه هفته گذشته، یک مقام صهیونیست در گفت‌و‌گو روزنامه عبری‌زبان «معاریو» درباره علت لغو سفر نخست‌ وزیر این رژیم به امارات خبر داده بود که اردن با  عبور هواپیمای حامل نتانیاهو از حریم خود موافقت نکرده است.

وزیر امور خارجه اردن در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان ابتدا به علت ممانعت تل‌آویو از ورود ولی‌عهد این کشور به مسجد الاقصی پرداخت و در این خصوص گفت: «به طور ساده، آنچه رخ داد این بود که حضرت ولی‌عهد ‌می‌خواست برای ادای نماز به مسجد الاقصی برود آن هم در یک مناسبت مقدس برای تمام مسلمان در شب معراج. این سفری دینی به [مسجد] الاقصی و همچنین به برخی از کلیساهای قدس بود».

طبق توافق امضاء شده میان امان و تل‌آویو، اردن تولیت مسجد الاقصی را برعهده دارد و مسئولیت اداره آن بر عهده این کشور است.

پیشتر، منابع صهیونیستی درباره علت لغو سفر ولی‌عهد اردن گزارش داده بودند که مقامات این رژیم به ولی‌عهد اجازه ورود به مسجد الاقصی را ندادند؛ آن هم به این بهانه که تعداد محافظان همراه ولی‌عهد بیش از تعداد مورد توافق بوده است.

ایمن الصفدی ادامه داد: «هماهنگی‌ها را با اسرائیل در خصوص رسیدن [ولی‌عهد] به [مسجد] الاقصی انجام دادیم. در لحظه پایانی، اسرائیل از توافق عقب نشست، سعی کرد برنامه را تغییر دهد و تلاش کرد که اقداماتی را تحمیل کند باعث محدودیت بیشتر اهالی قدس در  آن شب مقدس عبادت و صلح شود بنابراین جناب [ولی‌عهد] برای نجات اهالی قدس از سنگینی [بار] محدودیت‌های اسرائیل و همچنین برای حفظ این مناسبت مقدس از زیر پاگذاشته شدن قداست، پاکی و ماهیت مسالمت‌آمیز آن، تصمیم گرفتند این سفر پیش نبرند».

الصفدی افزود: «اسرائیل از توافقی که با آنها داشتیم، پا پس کشید. آنها به عنوان اشغالگر تعهدات خود را نقض کردند و همچنین حق آزادی عبادت را نقض کردند از این رو ما از این گام خوشحال نیستیم و بسیار از آن خشمگین هستیم».

وزیر امور خارجه اردن در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا علت لغو سفر نخست وزیر ( نتانیاهو) به امارات ارتباطی با این موضوع داشته یا خیر و آیا اظهارات نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اینکه علت لغو سفر نخست وزیر ،وجود دشواری‌هایی در هماهنگی با امان بوده، خطاب به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «از توافق با اردن شانه خالی می‌کنی، از سفری دینی ممانعت به عمل می‌آوری و شرایطی ایجاد می‌کنی که این سفر دینی را در این مناسب مقدس به امری محال تبدیل ‌کند بعدش انتظار داری که به اردن بیایی و از حریم اردن عبور کنی. اینجا باید جدی باشیم آیا این چیزی است که انتظارش می‌رود؟».

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، پیشتر، با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید لغو سفر نخست وزیر ( نتانیاهو )به امارات، توضیح داده بود که مخالفت کشور اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی این کشور باعث لغو آن شده است. در بیانیه مذکور آمده بود که البته اردن نهایتا به عبور هواپیما رضایت داد؛ اما به دلیل تعویق پیش آمده، تل‌آویو و ابوظبی تا آن موقع بر سر لغو سفر توافق کرده بودند.

نتانیاهو، پنجشنبه شب هفته گذشته در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشته بود که «به زودی به امارات سفر خواهم کرد. به دلیل مشکلات مربوط به هماهنگی پرواز از آسمان اردن نتوانستم به این کشور بروم. ما اختلافات با اردن را حل کرده‌ایم».

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false