×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
باید چون شیر در میدان دین بود تا راه مکر شغال ها هموار نشود

ضرب للمثلی هست به این مضمون که می گوید: «هر گاه شیر در میدان نباشد؛ شغال، معرکه گیر است» این ضرب المثل در خیلی از امور از جمله امور دینی نیز جریان دارد.

 

این یک واقعیت تلخ است که وقتی انسان های خوب همراه با افکار مناسب (مثل شیر) در جامعه حضور نداشته باشند؛ افراد بد و شرور وارد میدان شده و افکار نامناسب و غیر شرعی خود را بر جامعه عرضه و تحمیل می کنند و از آب گل آلود ماهی می گیرند.

البته هر چند هم اهل ایمان، وظیفه خود را انجام دهند باز هم افراد بد وجود دارند؛ اما بحث این است که یکی از علت های رشد افراد بد، ممکن است بر اثر کم کاری افراد خوب باشد. مثلا در  همین ماهی که در آن قرار داریم(ماه رمضان) طبق اعلام نهادهای مسول، آمار جرم و جنایت کاهش پیدا می کند.[۱] بدون شک این نکته هر چه بیشتر رشد کند؛ اراذل و اوباش کمتر فرصت عرض اندام دارند.

هر چه جامعه بیشتر به روزه ماه رمضان اهمیت بدهد و حدیث شهید محراب ماه رمضان امام علی(علیه السلام) را مد نظر قرار دهد. بدون شک علاوه بر اجر معنوی، فرصت حضور را از افراد روزه خوار(در ملا عام ) و مجرمان دیگر خواهد گرفت. حضرت می فرمایند: «الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب؛ روزه پرهیز از حرام ها است همچنان که شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز می کند.»[۲
]

خداوند به همه ما توفیق روزه داری حقیقی را بدهد

 

پی نوشت

۱ــ کلیک کنید

۲ ــ بحار ج ۹۳ ص ۲۴۹

true
برچسب ها : , , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false