×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اگر غفلت از شعارهای انقلاب نبود…

یکی از اموری که باعث تحقق نیافتن شعارهای انقلاب در طول چهل سال انقلاب شده است؛ غفلت از شعارهای انقلاب و جریان انقلابی کشور به بهانه های مختلف بوده است. نکته ای که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم خود به آن تصریح کردند. «اگر بی توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه هایی از تاریخ چهل ساله نمی بود -که متأسّفانه بود و خسارت بار هم بود- بی شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکات کنونی وجود نمی داشت.»

البته گاهی انسان به امر مثبتی اعتقاد دارد ولی غفلت می کند و راه را اشتباه می رود؛ این را می شود تا حدودی جبران کرد اما گاهی غلفت کردن از روی اعتقاد نداشتن یا تردید داشتن است.؛ این غفلت می تواند اثرات مخرب بیشتری داشته باشد. سخن رهبری ناظر به این شق دوم است که متاسفانه برای انقلاب ما رخ داد و پیامدهای هم داشته و دارد.

مورد اول: یکی از غفلت های مهم در انقلاب ما، غفلت از دشمن و دلخوش کردن به مذاکره با او بود. این موضوع در دولت های پیشین نیز وجود داشت و لطماتی را آن زمان نیز به ما زد. آنچه ما امروز به نام برجام می شناسیم؛ حاص تفکر آن سال هاست. تفکری که کنار آمدن با دشمن و مقاومت نکردن در برابر آن را به نفع کشور می داند. همین غفلت باعث شد که کشور و مردم را معطل اروپایِ شریک آمریکا نگه داریم.

خدا نکند که این حدیث مولا امیرامومنین(عیه السلام) شامل حال ما شده باشد: «کَفَى بِالْمَرْءِ غَفْلَهً أَنْ یَصْرِفَ هِمَّتَهُ فِیمَا لَا یَعْنِیه‏؛ از غفلت برای آدمی همین بس که همتش را در آنچه به کارش نمی آید ، صرف کند.»[۱]

 

مورد دوم: کاهش جمعیت؛ در سال های نه چندان دور، شعار فرزند کمتر زندگی بهتر به یکی از شعارهای کلیدی کشور تبدیل شده بود. این شعار زیبا حاصل زد و بند برخی مسولان آن دوره با موسسات جهانی نظیر بانک جهانی پو و غیره بود. کاهش فرزندآوری باعث شد که زنگ پیری جمعیت برای ایران به صدا در بیاید. گذشته از این؛ جمعیت شیعه نسبت به اهل سنت، در معرض تهدید قرار رفت و موارد دیگر.

پی نوشت

 

۱ـــ  تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۴۷۷ ، ح ۱۰۹۴۲

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false