×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
انقلاب ، مردم، ارزش ها

یکی از نکات مهمی که در انقلاب اسلامی ایران دیده می شود، مردمی بودن آن است. این مردمی بودن انقلاب اسلامی، همراه با اصالت دادن به ارزشهای معنوی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم در این باره فرمودند: «در میان ملّت هایی که به پاخاسته و انقلاب کرده اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به جز تغییر حکومت ها، آرمان های انقلابی را حفظ کرده باشند. امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان هایش پشت سر نهاده…»

اگر مردمی بودن و دلدادگی به حفظ آرمان های الهی نبود، چه بسا این همه دستاورد نصیب انقلاب اسلامی نمی شد. دستاوردی که انسان را به یاد این حدیث از مولای متقیان(علیه السلام) می اندازد. آن حضرت می فرماید: «فَکُلَّ دَولَهً یحوطُهَا الدّینُ لا تُغلَبُ؛ هر قدرتی که دین او را احاطه کرده باشد (عامل به دین باشد)، هرگز شکست نمی خورد».[۱]

پیام حدیث برای انقلاب ما این است که قدرت مردمی انقلاب اسلامی که متکی بر  دین و معنویت است، قابل حذف شدن نیست و روز به روز مستکبران را به چالش می کشد و آن ها را سر جایشان می نشاند.

اینک به دو نمونه از مصداق های مردمی بودن انقلاب اسلامی ــ که دلدادگی به آرمان ها در آن ها حرف اول را می زد ــ اشاره می کنیم.

جنگ تحمیلی: دفاع مقدس هشت ساله صحنه حضور مردم انقلابی و مومن در قالب نیروهای داوطلب و بسیجی بود. از طرف دیگر سختی ها و بمباران های جنگ و تهدیدها و ترورهای منافقین باعث نشد که مردم نسبت به امام و انقلاب سرد شوند. همواره در طول جنگ تحمیلی سیل کمک ها و هدایای مردمی، رزمندگان اسلام را دلگرم می کرد. سخن در این باره مجال بیشتری می طلبد.

مصداق دوم: حماسه نهم دی ۸۸: بدون شک حماسه نهم دی ۸۸ یکی از ماندگارترین حماسه های این ملت مومن و انقلابی بود که بساط فتنه را برچید.

خدایا بر عزت این ملت انقلابی و حماسی بیفزا.

آمین

پی نوشت
۱ــ تنصیف غرر الحکم، ص ۳۴۳

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false