×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اصلاح ساختار بودجه ، راهی برای پیشبرد اقتصاد کشور

یکی از مشکلات کشور ما در بحث اقتصادی به تعبیر رهبری در بیانیه گام دوم «بودجه بندی معیوب و نامتوازن» است.

کشور ما چون به نفت وابسته است و بودجه کشور بر اساس آن پایه گذاری می شود؛ بسته به تلاطم بازار نفت، بودجه نیز متلاطم می شود. به همین خاطر رهبری تاکید دارد از وابستگی به نفت خارج شویم.

 

البته ممکن است در سایر مولفه های بودجه نیز دقت لازم را نداشته باشیم و ضربه بخوریم. در این چند سال که کشور گرفتار مشکلات اقتصادی بود؛ بودجه نیز باید متناسب با آن نوشته می شد. ظاهرا در بودجه سال ۹۹ کشور مشکلات ساختاری وجود دارد که علیرغم تاکید رهبری و مهلت سه ماهه برای اصلاح آن، کار  چندانی صورت نگرفته است[۱]

اینجاست که باید نیازها و واقعیت های کشور را مد نطر گرفت و بر اساس آن بودجه ریزی کرد و این حدیث حضرت علی (علیه السلام) را سرلوحه کار خود قرار دهیم: «اَدِقُّوا اَقلامَکُم قارِبُوا بَینَ سُطُورِکُم وَ احذِفُوا عنّی فُضُولَکُم وَاقصُدُ واقصد المَعانی وَ اِیاکُم وَ الاِکثارَ فَاِنَّ اَموالَ المُسلِمینَ لا تَحتَمِلُ الاَضرارَ؛ نوک قلم ها را تیز کنید، سطرها را نزدیک هم قرار دهید، مطالب اضافی را از متن حذف کنید، فقط مسائل لازم را بنویسید و از زیاده روی در نوشتن بپرهیزید، زیرا اموال مسلمانان تحمل ضرر و زیان را ندارد.»[۲]

این حدیث باید سرلوحه کار مسولان زیربط قرار گیرد؛ چون بودجه کشور هم با نوشتن سر و کار دارد و هم با دقت و ریزبینی و هم به بیت المال.

 

ما اگر بودجه را مطابق نیازهای کشور ننویسم؛ متاسفانه به مشکلات عدیده ای بر خواهیم خورد، مثل استقراض دولت از بانک مرکزی و یا استقراض خارجی که مصیبت های خود را دارد(استقراض خارجی و ربط آن با کنترل جمعیت در سال های نه چندان دور).

 

نکته: چند سالی است که برای بودجه حوزه، ارقام نجومی ذکر می شود؛ در حالی که علاو بر دروغ پردازی معاندان خارجی و داخلی، حتی بودجه مصوب(که خیلی کمتر از بودجه دروغین است) نیز صوری است.

 

پی نوشت

۱ــ کلیک کنید

 

۲ــ وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص ۴۰۴

 

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false