×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
اسلام از منظر قرآن، دین رشد است

اسلام از منظر قرآن، دین رشد است

بدون شک علیرغم هجمه های دشمنان شدید اسلام و جبهه کفر و استکبار ــ که اسلام را مایه پسرفت ملت ها می دانند ــ اسلام دین رشد و آگاهی و پیشرفت است. اگر چه متاسفانه برخی کشورهای مسلمان در حال حاضر از این رشد و بالندگی بهره مند نیستند؛ اما در طول تاریخ بهره مند بوده اند.

قرآن در سوره جن از زبان جنیان می فرماید: «وَ أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِکَ تَحَرَّوْا رَشَداً؛ و از ما جنیان هم بعضى مسلمان و بى‏ آزار و برخى کافر و ستمکارند، و آنان که اسلام آوردند راستى به راه رشد و صواب شتافتند.»[۱] در این آیه، جنیان مسلمان در سایه اسلام و مسلمانی به صفت بی آزاری و ظلم نکردن(ظالم نبودن) نائل آمده اند. صفتی که در جنیان کافر یافت نمی شود.

در عصر ما، خصوصیت اصلی انسان های کافر(دولت های استکباری غیر مسلمان)، به تبعیت از جنیان کافر، جنگ افروزی و ظلم است(هر چند خود را در ظاهر موجه نشان می دهند).

در مقابل، ملت های مسلمان همواره طرفدار صلح و پاکی در جهان بوده و هستند. هر چند متاسفانه این تفکر ملت های مسلمان به خاطر هم پیمانی برخی از دولت های آنها با مستکبران جهانی، نادیده گرفته شده و عواقبی هم گریبانگیر ملت های مسلمان شده است؛ اما با این وجود قابل کتمان نیست که ملت های مسلمان به واسطه مسلمانی خویش، در طول قرن های متمادی، پرچم دار صلح و تمدن و علم و پیشرفت بوده اند و این آیه از قرآن را جامه عمل پوشانیدند: «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّریقَهِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقا؛ و (نیز به من وحى شده که) بى‏ تردید اگر (انس و جن) بر راه (راست اعتقاد و عمل) استقامت ورزند حتما آنها را از آب فراوان (و برکات مادى و معنوى) سیراب سازیم.»[۲]

نکته مهم: گسترش روزافزون تازه مسلمانان در جهان غرب، حاکی از دریافتن پیام رشد و ترقی دین اسلام توسط آنان است. «اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإیمانَ وَ زَیَّنَهُ فی‏ قُلُوبِکُمْ وَ کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ أُولئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ‏؛ خدا ایمان را براى شما دوست داشتنى ساخت و آن را در دلهاى شما خوش آراست و کفر و زشتکارى و نافرمانى را براى شما ناخوشایند ساخت، اینان هستند که رشد یافته ‏اند.»[۳]

البته باید توجه داشت که: دین اسلام در مرحله اول، رشد معنوی و اخلاقی جامعه را مد نظر دارد و  دیگر مراتب رشد، زیر مجموعه رشد معنوی و اخلاقی هستند(علم بی اخلاق و معنویت، آسیب زاست).

پی نوشت:

۱ــ جن/۱۴
۲ــ همان/۱۶
۳ــ حجرات/۷

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false