×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کنترل فضای مجازی در شرایط کرونایی

یکی از مصادیق تبدیل تهدید به فرصت، در شرایط عید امسال، بازسازی فضای مجازی کشور است.

متاسفانه در سالیان اخیر یکی از آسیب های کشور ما از فضای مجازی نشات می گرفت. چنان که در اغتشاشات دی ماه ۹۶ و اغتشاشات بنزینی، نقش مخرب فضای مجازی پرزنگ بود. و متاسفانه بر اثر رها بودن فضای مجازی کشور و بها دادن به پیام سان های خارجی(تلگرام) بود. اینک که نیز ویروس مخرب کرونا، کشور ما را در برگرفته است؛ فضای مجازی به بستری برای شایعات تبدیل شده است. چنان که افراد زیادی به همین خاطر دستگیر شدند. افرادی که غالبا از سوی دشمنان حمایت خواهند شد. دشمنانی که خطاب این آیه متوجه آنان است. «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ‏ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَها عِوَجاً؛ بگو: «اى اهل کتاب، چرا کسى را که ایمان آورده است، از راه خدا بازمى ‏دارید و آن [راه‏] را کج و معوج نشان می دهید.»[۱] این آیه در مورد جنگ نرم(فضای مجازی) دشمنان با اهل ایمان است.

 

بنابراین در این ایام عید که مردم در خانه هستد؛ اگر فضای مجازی نا امن و شایعه ساز باشد؛ توفیق چندانی در کنترل ویروس نخواهیم داشت و شایعات بر خانواده ها(که در خانه و پیگیر فضای مجازی هستند) اثرات مخربی بر جا می گذارد، که کنترل آن از خود یروس، سخت تر خواهد  بود.

البته کنترل فضای مجازی به معنی قطع ارتباط مجازی با دنیا و دروغ هایی از این دست نیست؛ بلکه باید با بها دادن به پیام رسان های ایرانی، ابتکار عمل را در دست گرفت. چنان که آموزش و پرورش برای ارتباط بین معلمان و دانش آموزان، از پیام رسان های ایرانی استفاده می کند.

نکته: تقارن عید و ماه های رجب و شعبان و شور معنوی مردم در این عید، می تواند محتوای خوبی برای پیام رسان های ایرانی تشکیل دهد. چه خوب است که همزمان با تحول طبیعت، فضای مجازی کشور به سمت تحول قدم بردارد. تحولی که می تواند کشور ما را از وابستگی به فضای مجازی دشمنان نجات دهد.

پی نوشت

 

۱ــ آل عمران/۹۹

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false