×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مهران؛ شهری که بارها اشغال، و سپس آزاد می شد

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، اولین شهری که در آغاز تجاوز دشمن به اشغال متجاوزین در آمد شهر مهران واقع در یکصد کیلومتری جنوب غربی ایلام بود.

این شهر دو روز قبل از هجوم سراسری دشمن یعنی ۲۹ شهریور ماه ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمد. مهران از شمال به ارتفاعات قلاویزان و از شرق به کنجانچم منتهی می شود و بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

در هنگام هجوم دشمن برای تصرف این شهر مقاوم، عشایر غیور و اهالی سلحشور این منطقه در مقابل این هجوم نابرابر ایستادگی کردند و به همین خاطر ۲۵۰ تن از این انسان های دلیر شهید و مجروح و هفتصد تن به اسارت درآمدند و بیست هزار نفر از مردم نیز آواره گشتند.

همچنین ۳۲۰۰ واحد مسکونی ویران و شانزده باب مسجد و حسینیه و نیز مرقد امام زاده سید حسن به دست نیروهای بعثی منهدم شد. مهران پس از سه سال اشغال سرانجام در سال ۱۳۶۲ و در جریان عملیات والفجر ۳ و والفجر ۵ به دست توانمند قوای اسلام آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی بازگشت.

اما سه سال بعد در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۵ در جریان استراتژی دفاع متحرک دشمن مجددا اشغال شد ولی خوشبختانه در جریان عملیات پیروزمند و کم نظیر کربلای یک در ۱۰ تیرماه ۱۳۶۵ با واردآمدن تلفات سخت و جبران ناپذیر برقوای دشمن دوباره آزاد شد.

شهر مهران در تاریخ جنگ، یک بار دیگر هدف تاخت و تاز دشمنان اسلام قرار گرفت و این بار منافقین خود فروخته و مزدور که از پشتیبانی بی دریغ هوایی و زمینی ارتش رژیم بعثی عراق حمایت می شدند در تاریخ ۲۷ خردادماه ۱۳۶۷ برای سومین بار اشغال شد، ولی با هجوم رعدآسای نیروهای اسلام و عشایر مقاوم منطقه پس از سه روز آزاد شد.

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false