×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
فرهنگی که باید ادامه یابد…

امسال سال شادی و امسال سال گل
نکوست حال ما که نکو باد حال گل
مولوی

بخشی ازفرهنگ و ادب ما متاثر از عید نوروز و شادی و خرمی بهار است. این نکته یک فرصت عالی برای شعر و ادب ما بوده و انشاءالله  خواهد بود. البته این شعر و ادبیات با حکمت و ارزشمندی و توجه به آخرت همراه بوده و انشاءالله خواهد بود. نکته ای که شاعران کنونی باید در حفظ آن بکوشند.

 

این متاثر بودن از نوروز و بهار، حتی در میان فرهنگ عامه ما نیز به صورت ضرب المثل هایی در آمده است؛ نظیر «چند بهار از عمرت گذشته؟» و «هر سالی که نکوست از بهارش پیداست» و…

اما در پس بهار و شادمانی طبیعت، حساب و کتابی نیز در کار است و دنیا، فقط شادی صرف و دور هم نشینی غافلانه (در عید و غیر عید) نیست.

سعدی می سراید:

غم و شادمانی نماند و لیک

جزای عمل ماند و نام نیک.

پیام شعر این است که شادمانی دنیا (چه در عید نوروز و چه ایام دیگر) می گذرد و نکته ای که برای انسان می  ماند؛ نام نیک است. اگر انسان به کسی خیر نرساند (در پی خیر نباشد)؛ شادترین انسان هم باشد از او به نیکی یاد نمی کنند. نوروز بهترین فرصت برای نیکی به  والدین و دوستان و آشنایان، و نیز رفع کدورت های احتمالی با آنان است.

 

بی تردید گویندگان این گونه شعرها(اگر معتقد باشند) از نظر قرآن ارزشمند هستند. «إِلَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ ذَکَرُواْ اللَّهَ کَثِیرًا؛ مگر کسانى(شاعرانی) که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام مى‏ دهند و خدا را بسیار یاد مى کنند.»[۱]

شاعران کشور ما باید ادامه دهنده شاعرانی باشند که در ضمن این که به خرمی طبیعت(نوروز) نگاه داشتند، بار معنایی ارزشمندی را به شعر این مرز و بوم بخشیدند. به بیان بهتر، آن ها از تحول طبیعت درس گرفتند و شعر ایران را متحول کردند.

راهشان پاینده باد.

 

پی نوشت

۱ــ شعراء/۲۲۷

 

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false