×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
کشته شدن امام حسین(علیه‌السلام) علت عدم خوشحالی مادر

شبهه: حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) از امام حسین(علیه‌السلام) ــ نعوذ بالله ــ متنفر بوده است و دلیل آن هم روایتی هست که در کتاب کافی[۱] و کامل الزیارات[۲] بیان شده است.

پاسخ: در این روایت لفظ «کره» به کار رفته است، که مدعی آن را به معنای تنفر داشتن معنا کرده است، که صحیح نیست؛  کره در این‌جا بر اساس قرائنی که وجود دارد به معنای خوشحال نبودن و ناراحتی است. و دلیل این خوشحال نشدن ــ همانگونه که در این روایت آمده است ــ کشته شدن امام حسین(علیه‌السلام) به دست امت است.

ائمه اطهار(علیهم‌السلام) پرچم هدایت جامعه بشری به سوی خداوند متعال هستند، از این‌رو خناس‌هایی که این هدایت را بر نمی‌تابند تلاش می‌کنند به نحوی مردم را از ایشان جدا کنند. یکی از راه‌های رایجی که توسط این افراد انجام می‌شود ایجاد شبهه در پیروان معصومین(علیهم‌السلام) است که معمولاً در غالب ترویج خرافات، تقطیع روایات یا ترجمه نادرست آن‌ها و… انجام می‌شود؛ در ادامه به یکی از این موارد اشاره می‌کنیم:

برخی افراد مدعی شده‌اند که حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) از امام حسین(علیه‌السلام) ــ نعوذ بالله ــ متنفر بوده است و دلیل آن هم روایتی هست که در کتاب کافی[۱] و کامل الزیارات[۲] بیان شده است.

پاسخ:
ابتدا لازم است اصل روایتی که در این زمینه بیان شده است را از نظر بگذرانیم:
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(علیه‌السلام) قَالَ: لَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَهُ(علیه‌السلام) بِالْحُسَیْنِ جَاءَ جَبْرَئِیلُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فَقَالَ إِنَّ فَاطِمَهَ(علیه‌السلام) سَتَلِدُ غُلَاماً تَقْتُلُهُ أُمَّتُکَ مِنْ بَعْدِکَ فَلَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَهُ بِالْحُسَیْنِ(علیه‌السلام) کَرِهَتْ حَمْلَهُ وَ حِینَ وَضَعَتْهُ کَرِهَتْ وَضْعَهُ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(علیه‌السلام) لَمْ تُرَ فِی الدُّنْیَا أُمٌّ تَلِدُ غُلَاماً تَکْرَهُهُ وَ لَکِنَّهَا کَرِهَتْهُ لِمَا عَلِمَتْ أَنَّهُ سَیُقْتَل …

‏در این روایت لفظ «کره» به کار رفته است، که مدعی آن را به معنای تنفرداشتن معنا کرده است، که صحیح نیست؛ زیرا در لغت این لفظ به معنای مشقت داشتن آمده است.[۳] ولی در این‌جا بر اساس قرائنی که وجود دارد مقصود خوشحال نبودن و ناراحتی است. و دلیل این خوشحال نشدن ــ همانگونه که در این روایت آمده است ــ کشته شدن امام حسین(علیه‌السلام) به دست امت است. و این موضوع طبیعی است که اگر مادری اطلاع پیدا کند که بچه‌ای که به دنیا می‌آورد قرار است به دست مردانی از امت او، آن هم با وضعی بسیار اسف‌بار و وحشت‌ناک کشته شود، کاملا طبیعی است که از به دنیا آوردن بچه و از بزرگ شدن او ناراحت می‌شود، آن هم نه به خاطر خود بچه، بلکه به خاطر اذیت و آزاری که فرزندش می‌بیند؛ چرا که هیچ مادری راضی نمی‌شود که فرزند او اذیت و آزاد شود. و گرنه همان گونه که امام صادق(علیه‌السلام) در ادامه حدیث فرموده: «هر مادری از تولد فرزندش خوشحال می‌شود».

اما شخص شبهه کننده به گونه‌ای القا می‌کند که انگار حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) فی نفسه(به خودی خود) از حضرت سید الشهداء(علیه‌السلام) کراهت داشته است، و در نقل این روایت هیچ اشاره‌ای به علت این کراهت نمی‌کند، زیرا می‌داند که اگر اشاره کند، تمام ادعایش به زیر سوال خواهد رفت، در حالی که امام صادق(علیه‌السلام) در ادامه حدیث به صراحت به این موضوع اشاره می‌کند که علت کراهت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) اطلاع از رفتاری است که امت اسلامی با فرزندش دارند و او را با وضعیتی بسیار دردناک به شهادت می‌رسانند.

بنابراین این حدیث را باید این گونه معنا کرد: چون فاطمه(س) به حسین(ع) باردار شد، جبرئیل نزد پیغمبر(ص) آمد و عرض کرد: همانا فاطمه(س) پسرى به دنیا می‌آورد که امتت او را بعد از تو می‌کشند، لذا فاطمه(س) از حامله شدن خوشحال نبود و چون او را به دنیا آورد از زائیدنش نیز خوشحال نبود؛ چون می‌دانست که امت پیامبر وی را خواهند کشت.

_____________________________________
پی‌نوشت
[۱]. الکافی، کلینى، محمد بن یعقوب‏، دار الکتب الإسلامیه، ۱۴۰۷ ق‏، ج‏۱، ص۴۶۴٫
[۲]. کامل الزیارات‏، دار المرتضویه، ۱۳۵۶ ش‏، کامل الزیارات، النص، ص۵۵٫
[۳]. المحیط فی اللغه، صاحب بن عباد، إسماعیل بن عباد، عالم الکتاب‏، ۱۴۱۴ ق‏، ج‏۳، ص۳۵۵٫

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false