×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ترس رژیم صهیونیستی از توافق ایران و چین

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در سرمقاله‌ای به تفاهم ۲۵ ساله احتمالی ایران و چین اشاره کرد و نوشت که کابینه اسرائیل باید با نگرانی شدید تحولات این توافق را دنبال کند.

جروزالم پست در این مقاله نوشت: «زمانی که موضوع تهدید ایران برای اسرائیل پیش می‌آید، نتانیاهو به عنوان فردی که از دیدگاه‌هایش خجالت می‌کشد شناخته نمی‌شود و این دیدگاه‌ها را آشکار ساخته است. نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ هم در مجلس نمایندگان و هم سنای کنگره سخنرانی کرد و این سخنرانی با این وجود بود که می‌دانست با عصبانیت “باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا مواجه خواهد شد. چون وی احساس می‌کرد که این برای آمریکا بسیار ضروری و فوری است که وارد توافقی نشود که تنها به تعویق و نه مانع پیشرفت ایران به سوی سلاح هسته‌ای می‌شود.»

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: «بنابراین درک سکوت اسرائیل درباره این موضوع سخت است که تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران که در این توافق ترسیم شده در ماه اکتبر به پایان می‌رسد. بله، نتانیاهو و “دانی دانون” نماینده اسرائیل در سازمان ملل در حمایت از تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران صحبت کرده‌اند.»

بر اساس مقاله جروزالم پست، «اما در حالی که قدرت‌های بزرگ پیشتر نیز این موضوع را شفاف ساخته‌اند که با تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف هستند و برنامه دارند که از مزایای فرصت‌های تجاری و دیپلماتیک پس از انقضای تحریم‌ها بهره ببرند، بیانیه‌های عمومی اندک از سوی اسرائیل در این باره تاریک و بی تاثیر است.»

چین و روسیه به دنبال فروش تسلیحات پیشرفته به ایران هستند

در این مقاله آمده است: «گزارش اخیر پنتاگون نشان می‌دهد که چین و روسیه به دنبال آن هستند که پس از پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در ماه اکتبر به ایران بالگردهای تهاجمی، جت‌های جنگنده، تانک‌ و دیگر تجهیزات بفروشند.»

جروزالم پست با اشاره به روابط نزدیک پکن با تهران نوشت: «چین حتی پا را فراتر نهاده و بر اساس گزارش‌ها، دو کشور در حال کار بر یک توافق امنیتی و اقتصادی ۲۵ ساله چند میلیارد دلاری هستند. این توافق به روابط نظامی نزدیک‌تر میان تهران و پکن منجر می‌شود که شامل رزمایش‌های نظامی مشترک، تحقیقات و توسعه تسلیحات و به اشتراک گذاشتن اطلاعات است.»

نگرانی از سرازیر شدن پول چین به بانک‌های ایران

جروزالم پست نوشت: «توافق میان ایران و چین هنوز به امضا نرسیده اما کابینه باید این تحولات را با نگرانی عمیق پیگیری کند. هرگونه منابع جدیدی که به نیروهای مسلح ایران برسد می‌تواند علیه اسرائیل به کار گرفته شود و سرازیر شدن وسیع پول چین به بانک‌های ایران، پروژه‌های زیرساختی و ارتباطاتی باعث خواهد شد تا رژیم بیشتر برای گروه‌های وابسته به خود هزینه کند.»

این روزنامه صهیونیستی نوشت: «چین تهدید ایران برای اسرائیل را جدی نمی‌گیرد و آن را به عنوان سر و صدای تهران برای دستیابی به نفوذ بیشتر در عرصه جهانی می‌بیند اما اسرائیل این را بسیار جدی گرفته است و ایران فراتر از صحبت درباره محو اسرائیل رفته و در حال تامین مالی فلسطینیان و حزب‌الله بوده و در تلاش برای ایجاد پایگاه‌هایی در نزدیکی مرزهای شمالی است.»

جروزالم پست نوشت: «اسرائیل باید هر آنچه در توان دارد انجام دهد تا این موضوع را برای چین شفاف سازد. روابط اقتصادی قدرتمند با پکن اغلب برای اسرائیل خوب بوده اگر چه گاهی اوقات تنش‌هایی با آمریکا در برخی زمینه‌ها وجود داشته است اما دلیل نمی‌شود که مانع از تلاش اسرائیل برای امنیت خود شود.»

این روزنامه صهیونیستی در پایان نوشت: «نتانیاهو بارها درباره نقش خود در بهبود روابط اسرائیل با کشورهای آسیایی نظیر چین صحبت کرده است. نتانیاهو باید به آنها بگوید که امنیت اسرائیل مقدم بر هر چیزی است. زمان آن فرا رسیده که از این روابط برای امنیت اسرائیل استفاده کند. تا زمانی که چین با ایران تجارت دارد،‌ اسرائیل باید درباره روابط تجاری با چین تجدید نظر کند.»

منبع: خبرگزاری فارس

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false